lauantai 1. marraskuuta 2014

Pitkästä aikaa


Oho, onpa taas vierähtänyt aikaa viime postauksesta! Olen kesän ja syksyn aikana heilunut ympäriinsä valokuvaamassa, kerännyt värjäysmateriaaleja ja värjännyt lankaa mm. tammenlehdillä, sananjaloilla ja kuusenkerkillä (jonkinlainen värjäyspäivitys on tulossa mahdollisesti myöhemmin, tammenlehtiväri oli nimittäin mielenkiintoinen). Olen myös harjoitellut tuohitöiden tekoa. Alakuvissa on pienen tuohikopan punonta käynnissä.







Olen harjoitellut myös kehräämistä...



... ja veistänyt pari puu-ukkoa vanhoista, rutikuivista koivupölkyistä,
 jotka olivat järjettömän kovia työstää.

Primitiivinen puutarhatonttu?



Yläkuvan viikinkiukon tyylilliset esikuvat ovat lähtöjään norjalaisesta Osebergin viikinkilaivasta. Laivasta löytyneissä puuvaunuissa on veistettyjä viikinkimiesten päitä, joilla on samanlainen hampaat paljastava ilme.

Osebergin vaunut.
Vikingskipshuset, Oslo.
Kuva: Annie Dalbéra from Paris, France (Le chariot viking d'Oseberg)
[CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)],
lähde: Wikimedia Commons

Viikinkimiehen pää
 vaunujen koristuksissa.
Kuva: Helen Simonsson (Oma teos)
[CC-BY-SA-4.0 (http://creativecommons.org
/licenses/by-sa/4.0)],
lähde: Wikimedia Commons


Minun viikinkiukkoni toimii kynttilänjalkana. Kiinnitin ukon päähän metallisen kupin tuikkukynttilälle. Ukon silmiin upottamani punaiset helmet ovat muka korallia, mutta näyttävät ja tuntuvat kyllä enemmän muovilta... Voi olla, että ukko saa uudet, vähemmän muoviset silmät lähitulevaisuudessa.


Ai niin, lautanauhojakin olen tehnyt. Mallit ovat lähinnä Maikin ja Mervin kirjasta. Postaan myöhemmin kuvia vähän isommasta nauhaläjästä, mutta ensin täytyy kutoa valmiiksi keskeneräiset.



6 kommenttia:

Mervi kirjoitti...

Aaahhhhh!!! Nauhoja!!!
Ja voi luoja tuota sinun kehruutasi! Voi kun sais yhden metrin noin tasaista :D
t. Mervi-täti Lahdesta <3

Sarvivaara kirjoitti...

Kiitti, Mervi. :) En mä nyt tiedä onko tuo mun lanka niin tasaista. Välillä se on puolet ohuempaa tms. Ja langan kertaamista en halua edes vielä ajatella...

Mervi kirjoitti...

Kertaaminen on lasten leikkiä kehräämiseen verrattuna :D
Kampasitko / karstasitko itse? Minulla on vaikeuksia saada lanka pysymään tasaisena...
Kertaaminen on sitä paitsi mainio tapa opetella tekemään vastakkaista kierrettä

Sarvivaara kirjoitti...

En karstannut itse. Olen luuseri ja aloitin valmiiksi karstatulla. :(

(Tulevaisuudessa ei kuitenkaan enää mitään valmiiksi karstattua villapötköä mulle!!)

Cat kirjoitti...

Todella kauniita nauhoja. Väritys ja niin tasainen työnjälki. Ehkä jonain päivänä minäkin. :)

Sarvivaara kirjoitti...

Kiitos, Cat. :) :)